CREATIVE MINDS #5: Anna Kjær Damgaard

 

Hvem er du?

Jeg hedder Anna Kjær Damgaard, er 24 år og bor på Nørrebro. Jeg har studeret industrielt design på Designskolen Kolding og afsluttede min bachelor i sommer. Jeg har længe haft en drøm om at blive skodesigner, og derfor er jeg nu ansat som designassistent hos Angulus, hvor jeg bl.a. er med til at lave trendresearch, designe nye styles og lave grafisk arbejde.

 

Hvordan begyndte du med at arbejde kreativt?

Lige siden 6. klasse har jeg været sikker på, at jeg skulle leve af at være kreativ. I hele min barndom har jeg haft adgang til værktøj, symaskine og malegrej, og så har jeg også været motiveret i kraft af mine forældres kreative baggrunde. Der har aldrig været den der ”få-dig-en-rigtig-uddannelse” attitude, så jeg er bare sprunget ud i det.

 

Og hvorfor begyndte du?

Jeg har altid været optaget af at undersøge og skabe nye ting. At tage noget fra én kontekst og bruge det i en ny. Som lille ”designede” jeg dukketøj, interiør og mad – alt i miniature. Senere begyndte jeg at lave smykker, collager, keramik og illustrationer.
Jeg er en meget sparsommelig person og bruger altid de ting, jeg har ved hånden. Derfor er det helt naturligt for mig især at arbejde med affald, hvilket faktisk kan ses fra mine spæde ”designs” i barndommen og helt frem til mit bachelor-projekt.

 

Hvilket medie arbejder du mest i?

Kreativt er jeg så at sige spaltet i to; i min fritid er jeg meget optaget af illustration, og rent karrieremæssigt er jeg fokuseret på at designe sko. Medierne overlapper ofte hinanden, men der er også en væsentlig forskel, da de har et to- og tredimensionelt resultat.

Helt grundlæggende er jeg interesseret i form og formudvikling. Form kan skabes på mange måder, men det forekommer mig mest naturligt at skitsere mig frem til det; i starten på abstrakt plan og løbende på et mere og mere specifikt og detaljeret plan.

 

Hvad er det særlige ved at arbejde i det medie?

Når jeg skitserer designs med blyant, er det for at arbejde mig frem til de rigtige former og proportioner. Når jeg illustrerer, gør jeg det stikmodsatte; tegner de endelige streger direkte med fineliner, hvilket gør det skævt og levende. Når det så er sagt opstår det interessante ofte i skiftet fra ét medie til et andet. I længere kreative processer skifter jeg derfor løbende mellem håndskitser og fysiske modeller og desuden mellem at arbejde analogt og digitalt.

 

Hvad inspirerer dig, når du laver kunst og kreative projekter?

Jeg finder ofte inspiration i noget, der ikke er direkte relateret til design. Jeg samler metal op fra gaden og finder slebet glas på stranden. Man kan finde former, teksturer og farver i alt, og jeg har et helt kartotek af underlige sager og materialer liggende, jeg ikke kan skille mig af med.
Jeg kan også godt lide at opsætte dogmer. F.eks. at eksperimentere med udvalgte materialer eller et bestemt fænomen. I mit bachelor-projekt undersøgte jeg, hvordan man kan påvirke opfattelsen af sko ved at vække folks sanser og fantasi gennem nye taktile og visuelle indtryk. Det gjorde jeg bl.a. ved at bygge og afprøve en masse mock-ups lavet af affald.

 

Hvordan er din kreative proces – hvordan går du fra idé til færdigt produkt?

I mit bachelor-projekt samarbejdede jeg med Henrik Vibskov. Idéen var at designe en skokollektion ud fra hans univers, og jeg lagde derfor ud med at analysere brandet. Jeg tog udgangspunkt i fænomenet ”lucid nightmares”, så det kunne danne en parallel til deres inspiration for SS18. Først eksperimenterede jeg med, hvordan man kan skabe følelsen af fænomenet (vha. lyd, taktilitet og bevægelse) og derefter hvordan det kan repræsenteres visuelt (vha. overgange, forvrængning og illusion). Til sidst kombinerede jeg alle mine findings og designede en samlet kollektion – MEGET kort fortalt!

 

Hvad drømmer du om at kunne komme til at lave med din kunst?

Drømmen er, at jeg fortsat kan leve af at være kreativ. Jeg vil specialiseres indenfor sko, men vil også gerne kombinere det med andre designområder. Jeg synes for eksempel det er spændende, hvordan man skaber sammenhæng mellem et brands konkrete produkter, sociale medier, grafiske identitet, emballage og butiksinteriør.

 

Hvad har været dit sjoveste kreative projekt?

Helt klart mit bachelor-projekt. Det at have 3 måneder til ét projekt er sindssygt fedt. Man har helt frie tøjler, møder en masse nye mennesker og når helt i dybden med det, man finder allermest interessant. Og så når man et sted hen, man slet ikke kunne forestille sig, da man begyndte. Jeg havde et personligt krav, der gik på, at jeg skulle have det sjovt fra start til slut, og det lykkedes.

 

Hvad har været dit mest krævende kreative projekt?

Igen mit bachelor-projekt. Jeg pressede mig selv til det yderste, men det var også her, jeg lærte allermest. Jeg lærte meget om at navigere i designprocessen (dvs. kaos) og gøre grænseoverskridende ting, og så blev jeg bevidst om mine egne, personlige udfordringer.

 

Hvad har været dit mest underlige kreative projekt?

Her må jeg igen nævne mit bachelor-projekt. For det er vel egentlig ret underligt at hoppe rundt i en ustabil ”sko” lavet af strips, der gør sindssygt ondt at have på… Eller at gå rundt i oppustet plastik eller 10 cm højt skum for den sags skyld? Underligt og sjovt går i hvert fald hånd i hånd, og det er min måde at eksperimentere på.

 

Hvilke andre kreative synes du er mest spændende lige nu?

Jeg er meget optaget af adidas’ Y-3 kollektioner, fordi de altid er æstetisk og teknologisk trendsættende. Ift. illustration elsker jeg Rose Eken og hendes keramikskulpturer, fordi hun er lige så optaget af hverdagsobjekter og -scenarier som mig. Hun skaber en visuel skævvridning og giver derigennem objekterne en ny fortælling, hvilket jeg også forsøger at opnå.

 

Er der noget mere du gerne vil fortælle om det du laver? Så er det nu!

Lige nu er jeg i en overgangsfase fra at arbejde kreativt, som jeg gjorde på studiet, til nu at arbejde professionelt. I den virkelige verden handler det langt mere om trends, at ramme sin målgruppe, forny sig og samtidig bevare virksomhedens identitet, hvilket også er sindssygt spændende, men stadig nyt for mig.

Kan man købe din kunst?

Jeg kan i hvert fald afsløre, at der vil være Angulus-styles til vores SS18 og AW18 kollektion, hvor jeg har en finger med i spillet. Og så er jeg i øvrigt ved at researche til en serie af illustrationer, der tager udgangspunkt i oversete små spots i København, som forhåbentlig kan ses og købes på et tidspunkt.

Følg Anna på Insta HER, se hendes portefølje HER og se hele hendes bachelor-projekt HER

 

 

Flere indlæg i serien Creative Minds

CREATIVE MINDS #1: Helga Askehave

CREATIVE MINDS #2: Line Rossau 

CREATIVE MINDS #3: Juliane Holmstrøm

CREATIVE MINDS #4: MatMakesStuff