H&M – en highstreetgigant med bæredygtig bevidsthed

En af de highstreetbutikker, der er længst fremme i skoene, hvad angår bæredygtighed er H&M, plus de jo er en af de største, hvis ikke den største, highstreetkæde på markedet her i landet. Jeg besøgte dem for nyligt, til et interview om alt hvad de har gjort for at gøre H&M mere bæredygtigt indtil videre, og hvad der skal ske i fremtiden.
Grunden til at jeg lavede dette interview er at jeg synes det er spændende hvordan en tøjgigant som H&M ser på bæredygtighed og at jeg ville vide mere om hvordan man sørger for en bæredygtig produktion i et firma, der spytter flere kollektioner ud hver sæson.. Og så håber jeg at H&M kan fungere som eksempel for diverse andre highstreetbutikker og tøjdesignere i forhold til at det er muligt at have større bæredygtige tiltag og stadig have overskud.

 

Hvad jeg fandt ud af i forhold til H&Ms bæredygtige tiltag kan I læse med på her:

 

H&Ms ARBEJDE MED BÆREDYGTIGHED OG FREMADRETTEDE MÅL 

H&M har internt i virksomheden arbejdet med bæredygtighed i mere end 25 år, hvilket blandt andet indbefatter at gøre produktionen af tøjet mere bæredygtig hele vejen fra bomuldsmarken til transport og butikkerne, som også skal være energivenlig. Derudover har der også været et arbejde med bedre arbejdsforhold for arbejderne på bomuldsmarkerne og stoffabrikkerne. Grunden til at det kun er i løbet af de seneste 5 år at vi, som forbrugere er blevet opmærksomme på det er, at det bæredygtige arbejde skulle være helt på plads, før der begyndtes at skilte med det.

Indtil videre har H&M en bæredygtig produktion på 20% af deres kollektioner udover produktionen af deres 100% bæredygtige kollektioner, Conscious, Conscious Exclusive og Conscious Denim. Derudover har de et mål om at alle bomuldsvarer i H&M i 2020 skal komme fra bæredygtige kilder.

 

GARMENT COLLECTING INITIATIVE

H&Ms Garment Colecting Inivitaive blev lanceret i 2013, hvor der sattes opsamlingskasser i butikkerne, hvor kunderne kunne aflevere deres brugte, uønskede eller ødelagte tøj. Dette skulle til for at “close the loop”, som de siger, ved at forbrugerne bliver en del af bæredygtighedsarbejdet og at når nyt tøj blev købt, blev gammelt genbrugt.

Men hvor kommer tøjet hen? Og hvad bliver det brugt til?
  •  Tøjet, der indsamles i Garment Collectng Initiative afhentes af lastbilerne, der bringer varer ud til H&Ms butikker, og kører det til Tyskland, hvor tøjet sorteres.
  •  40-50% af tøjet er godt nok til at blive brugt igen, og sendes derfor videre til genbrugsbutikker i Østeuropa, hvor det sælges i genbrugsbutikker a la f.eks. Røde Kors-butikkerne i Danmark.
  • Tøjet, der er for slidt eller hullet til at blive gensolgt, bruges på andre måder. For eksempel kan det ryge afsted som klude hos mekanikere, viskestykker, bamsefyld, isolering i biler. Kan tøjet nedbrydes til fibre, bliver det det, og genbruges i H&Ms kollektioner, især Conscious Denim, hvor halvdelen af produkterne er produceret af genbrugte bomuldsfibre.
  •  Selv hullede sokker og nylonstrømper og snavsede t-shirts kan smides i kasserne i H&M, da tøjet ikke nødvendigvis skal kunne bruges som tøj igen.
  •  Garment Collecting Initiative er også en måde, hvorpå H&M kan opfordre os forbrugere til at tage del i en bæredygtig tøjproduktion, udover når vi køber Conscious-varerne.

 

CONSCIOUS COLLECTION
Conscious Collection blev lanceret hos H&M som et bevis på at bæredygtigt tøj ikke nødvendigvis behøver være krads eller naturfarvet og uden spændende design – og at man kan få fingrene i det til rimelige priser.
Tøjet i Conscious Collection produceres af materialer som økologisk bomuld og genbrugt polyester lavet af nedbrudte plasticflasker.

 

H&M har brugt Conscious Collection til at eksperimentere med  at udvikle bæredygtige måder at producere materialer, der senere hen kan bruges i resten af H&Ms kollektioner, når produktionsmåden færdigudvikles. Her forsøger de sig også med skubbe frem i produktionen af nye materialer, der normalt ikke produceres bæredygtigt eller økologisk, såsom økologisk silke. Ved udvikling af produktion af materialer som dette kan H&M, med deres kæmpe produktion og derfor store bestillingspartier hos producenterne, være med til at gøre det fordelagtigt at skubbe sin produktion i en bæredygtig retning.
Hvor Conscious-kollektionen før var placeret samme sted i butikkerne, er H&M nu begyndt at blande den med de andre kollektioner, der hænger rundt i butikkerne, således de integreres i resten af butikkens udvalg. Således bliver det nemmere at komme til at shoppe bæredygtigt uden man selv behøver bestemme sig for at gøre det.

 

NEMESIS BABE sustainability festival marie my hm conscious look-8
Mig i Conscious bomuldsjakke & polyesterbukser

 

CONSCIOUS DENIM COLLECTION

Det største arbejde H&M har gjort med bæredygtighed er deres arbejde med denimproduktion, der er meget forurenende og bruger forfærdeligt meget vand. Et enkelt par almindeligt producerede jeans kan koste op til 12.000 liter vand i farvningsprocessen. Så hvad har H&M gjort for at gøre deres denimproduktion mere bæredygtig og for at spare på vandet, når de farver deres denimvarer?

  • For at gøre produktionen af denim mere bæredygtig har H&M især brugt det nye Garment Collecting Initiative. Den bæredygtige denimkollektion er indtil videre den eneste, som H&M producerer med brug af det indleverede tøj, hvor de bryder gamle jeans ned til bomuldsfibre og blander disse med økologisk bomuld, der holder fibrene i stoffet sammen.
  • H&M skyder en del penge i forskningsinstitutter, der arbejder med at finde en mere bæredygtig måde at farve denim på, således der er mulighed for at starte en større produktion af denim med bæredygtige farvningsprocesser op. En ny metode, der pt. udvikles er farvning af denim i trykkamre, hvor tekstilet lægges ind sammen med tekstilfarve og ved hjælp af CO2 og undertryk i kamret indfarves tekstilet. CO2’en i denne farvningsproces genbruges gang på gang.
  • H&M er begyndt at producere flere af deres denim-styles på bæredygtige måder og integrerer dermed også det, de har lært af produktionen af deres Conscious Denim i den generelle denimkollektion.

 

HM denim collage
Et udsnit af H&Ms bæredygtige denimstyles – find dem HER

 

DE HYPEDE KOLLEKTIONER

H&M har ofte hypede designsamarbejder og lidt dyrere, smarte kollektioner, der får en hel masse opmærksomhed – hvordan tages bæredygtighed ind her?

  • CONSCIOUS EXCLUSIVE er H&Ms eksklusive bæredygtige kollektion, der indeholder smukke kjoler og lidt lækrere og vildere styles – disse er produceret på samme måde som de almindelige Conscious styles er.
  • STUDIOKOLLEKTIONERNE & DESIGNSAMARBEJDER er noget, der stadig arbejdes på. Kollektionerne sælges hurtigt ud i butikkerne og får ekstremt meget eksponering i medierne, dog er det bæredygtige tiltag i disse kollektioner ikke så bemærkelsesværdigt endnu. Ligesom i H&Ms almindelige ikke-Conscious-kollektioner, bruges der metoder, som er udviklet i Conscious-sammenhæng, dog ikke i særligt stor udstrækning. Dog er der et mål om at indarbejde bæredygtige materialer og produktionsmetoder i disse kollektioner, som vi forhåbentlig får mere at se til i fremtiden.

 

cathrine nissen rockpaperdresses in conscious exclusive
Cathrine fra RockPaperDresses i Conscious Exclusive-kjoler fotograferet af mig

 

Naturligvis er der altid ting, der kan arbejdes og fokuseres mere på hvad angår bæredygtighed og fairtrade, og jeg ved at H&M tidligere har været under beskydning i forhold til produktionsmetoder og arbejdsforhold. Dog har jeg valgt at fokusere på det gode arbejde med bæredygtighed, jeg mener, der mangler mere af i modebranchen og at gøre opmærksom på hvor meget man egentlig kan pege en highstreet-produktion i en bæredygtig retning. 

 

Hvad synes I om indlægget?
Udgivet
Kategoriseret som BLOG