Creative Minds #6: Nina Flagstad Kvorning

Hvem er du?
Nina Flagstad Kvorning. 30 år og født og opvokset i Århus. Nu holder jeg til i Nordvest. Til hverdag arbejder jeg som visual merchandiser hos Other Stories i Frederiksberg Centeret, hvor jeg er ansvarlig for det visuelle look i butikken. Sideløbende laver jeg illustrationsopgaver i eget navn, til eksempelvis magasiner og tektilprint.. er for eksempel ved at udvikle en kollektion af duge.

 

Hvordan begyndte du med at arbejde kreativt?
Jeg altid har elsket at tegne og skabe ting. Da jeg var barn fik jeg engang udtaget en tegning til at blive vist i fjernesynet lige inden børnetimen, det satte gang i noget. Som teenager gik jeg til alt kreativt jeg kunne komme i nærheden af; kunst, tegning, keramik og syning. Og er så aldrig holdt op med at tegne.. Jeg kommer fra en meget kreativ familie. Min far har altid selv malet og hevet mig ind på alle museer vi kom forbi, og min mor kan strikke alt. Altså alt.. så der har altid været stor opbakning hjemmefra på den kreative front.

 

Hvorfor begyndte du?
Jeg fandt ud af, at jeg var god til det, og man gider jo godt lave ting man er god til. Det er som om det altid har været nemmere for mig at kommunikere igennem det visuelle, og der er ligesom noget der skal ud af mit system. Om det så er en tegning, en dug, eller en lille figur i pap. Derudover er det en super fin måde at glæde andre på; at lave et unikt lille værk til dem fra én. Det er tit en stor motivationsfaktor for mig. Så bliver udgangspunktet den person, og projektet kan så sidenhen udvikle sig til alt muligt andet.. Min kollektion af duge startede for eksempel som en julegave til min mor. Og så greb det om sig.

 

Hvilket medie arbejder du mest i?
Mit udgangspunkt er altid at tegne eller male i hånden. For tiden bruger jeg meget aktivt min scanner, hvor jeg manipulerer med tegningerne. Som sidste led kombinerer jeg tegningerne i lag på computeren og skaber en slags collager, som ofte ender med et meget stofligt udtryk.

Hvad er det særlige ved at arbejde i det medie?
Når jeg tegner handler det meget om rum og bevægelse på papiret — og det går tit meget hurtigt. Jeg kan godt lide at selve tegningen i hånden ikke er så vigtig. Det vigtige er, hvad der sker i næste skridt, fordi der her altid dukker noget uventet og interessant op. Næsten ligegyldigt, hvor kedelig eller ude af balance den tegning jeg starter med at lave er, så kan det ende med at blive originalt og interessant igen. Jeg kan godt lide den udfordring. Og jeg kan godt lide den frihed der ligger i at have en fast arbejdsmetode. Jeg arbejder altid i serier, så det her er en god måde at skabe mange værker i samme udtryk.

 

Hvad inspirerer dig, når du laver kunst og kreative projekter?
Jeg stor fan af smukke ting på instagram eller i bøger, om det så er en forrygende couture kjole, perfekt arrangerede bogstaver eller en fantastisk bygning. Men den mest direkte inspiration kommer altid fra selve det materiale jeg arbejder med… En meget spids blyant, eller oliekridt, i en bestemt rød farve, kan simpelthen give mig akut lyst til at tegne. Og så er jeg generelt meget optaget af strukturer og overflader og farver.

 

Hvordan er din kreative proces?
Jeg er aldrig færdig med en tegning første gang jeg tegner på den. Jeg arbejder meget i lag og lægger altid tingene aktivt fra mig. For når jeg så vender tilbage, så ved jeg, hvad næste lag skal være.
Som nævnt har jeg for tiden en arbejdsmetode, hvor jeg blander håndholdt tegning og det digitale.
Man kan se spor fra originaltegningerne, men det er ikke dem, der er det vigtige. Det er sammensætningen af elementer og de nye ting, der opstår når jeg klipper i den øverste tegning og den nedenunder dukker frem.
Som visual merchandiser vil jeg beskrive min arbejdsproces som Sudoku — ikke med tal, men med ting. Det handler om at få stylingen af kollektionerne til at gå op, og samtidig med at vise de enkelte styles fra deres bedste side.

 

Hvad drømmer du om at kunne komme til at lave med din kunst?
Jeg vil rigtig gerne lave flere tekstil-værker. Jeg elsker den måde, det giver mulighed for at arbejde i stor skala på. Plus, at man kan røre ved tingene uden, at de smitter af (der er oliekridt overalt på mit gulv — og på mig — når jeg er færdig med at tegne normalt). Derudover drømmer jeg om at lave en køkkenserie af ting hos Marimekko: kopper, tallerkener og viskestykker. Det ville være fantastisk. Især hvis jeg så også kunne style kataloget med dem bagefter! Jeg er klart mere designer end kunstner.
Indenfor visual merchandising ville det være for fedt at være med til at lave IKEA-kataloget. Det er jo så optur! Den måde de skaber rum, varme og historier på, kan jeg rigtig godt lide. Jeg oplever det som meget demokratisk og tilgængeligt.

Hvad har været dit sjoveste kreative projekt?
For tiden er jeg ved at udvikle en serie af tekstilprint, i samarbejde med et canadisk møbel- og interiørfirma. Vi arbejder også på en serie keramikvaser, som jeg laver print til. Det er super spændende! Især fordi de gerne vil have noget der larmer lidt og i mange farver, så der er plads til at eksperimentere.

 

Hvad har været dit sværeste kreative projekt?
I 2015 lavede jeg et tekstilprint til en butik/galleri i San Fransisco med tilhørende udstilling og vægmaleri i deres lokaler. Det svære ved det var afstanden. Jeg elsker at være godt forberedt. Men det var en stor udfordring, ikke at kunne kigge forbi galleriet og se rummet inden jeg skulle hænge op og ikke mindst male direkte på væggen. Jeg kunne heller ikke få tekstilprøverne i hånden, men måtte nøjes med billeder af dem på computeren. Det gør det lidt sværere at sikre at tingene bliver helt som man vil have dem. Så det kræver meget af ens kommunikation med de samarbejdspartnere man har, og jeg har uden tvivl fået mange gode erfaringer med mig fra det projekt, som jeg kan trække på nu i forbindelse med mit samarbejde med det Canadiske firma.

 

Hvad har været dit mest underlige kreative projekt?
I 2015 lavede jeg award-designet til Nordic Hotdog Award i København i samarbejde med tekstildesigner Maja Theselius. Det var virkelig sjovt. Og jeg elsker hotdogs, så det var helt kanon at arbejde med det motiv. Vi eksperimenterede også ret meget med materialer, og endte med at støbe foden i beton. Det er et materiale jeg gerne vil bruge igen.

Hvilke andre kunstnere/kreative synes du er mest spændende lige nu?
Musikeren Solange. Hendes nye album og hele æstetikken omkring det, for eksempel i hendes musikvideoer og live-optrædender. Det er så gennemført og smukt, samtidig med at hun har noget på hjerte.

 

Kan man købe din kunst?
I øjeblikket har jeg mere fokus på samarbejdsprojekter end salg. Men man er altid mere end velkommen til at kontakte mig på mail eller instagram, hvis man er interesseret i at købe noget.

Følg Nina på Instagram HER, find hendes hjemmeside HER og tumblr HER!

 

Flere indlæg i serien Creative Minds

CREATIVE MINDS #1: Helga Askehave

CREATIVE MINDS #2: Line Rossau 

CREATIVE MINDS #3: Juliane Holmstrøm

CREATIVE MINDS #4: MatMakesStuff

CREATIVE MINDS #5: Anna Kjær Damgaard