For nu næsten en måned siden fortalte jeg jer lidt om at jeg tog til Copenhagen Fashion Summit – verdens største bæredygtigheds-modekonference – men jeg kom ikke specielt meget ind på hvad jeg egentlig lavede der.
Jeg tog mestendels til konferencen for at lære, simpelthen af interesse, og havde ikke rigtig nogen planer om at skrive om det på bloggen. Dog tror jeg faktisk at det var en fejl og jeg ville ønske at jeg havde sat mig ned og skrevet noget mere om oplevelsen.. Men heldigvis fangede søde Johanne fra Bedre Mode mig til et lille interview omkring Summit umiddelbart efter, så jeg fik skrevet mine tanker om det hele ned.
Og nu, hvor jeg sidder midt i eksamenslæsning med knap så meget tid til at bruge timer på at skrive lange indlæg, har jeg fået lov af Johanne til at reposte hendes indlæg med mine kommentarer om Summit, som jeg rigtig gerne vil dele. Så here goes – kom endelig med kommentarer om hvad I tænker!
Der var mange super spændnede oplæg med mennesker, jeg havde set frem til at lytte til, og som jeg var helt vild med, f.eks. Vanessa Friedmans oplæg om at gøre bæredygtighed mere sexet og Hannah Jones fra Nike’s oplæg om hendes iver for at bæredygtiggøre Nikes produktion. Hun virkede enormt passioneret, hvilket var super inspirerende.
Hvor var snakken om hvad han selv gjorde som chef for en masse store brands for at producere mere bæredygtigt? Diesel er så stor en spiller på mainstream-markedet at de kunne slå et hul gennem besværet med at få almindelige forbrugere til at shoppe bæredygtigt, men desværre blev det ikke talt om og jeg sad egentlig bare og ventede på frokostpausen.
Derudover skuffede oplægget om bæredygtighed i medierne mig. Jeg havde ellers glædet mig til at høre folk fra Vogue India, Vogue Australia og Business of Fashion tale om hvordan bæredygtighed kommunikeres, men jeg synes det blev holdt på et irrelevant plan. Der taltes udelukkende om hvordan man kommunikerer bæredygtig mode for den allerede modeinteresserede forbruger eller luksusforbrugeren, og jeg synes det manglede jordnærhed. Det vigtige er jo at ramme den brede skare, den almindelige forbruger og ikke kun modebranchen selv.
Vanessa Friedman, Fashion director and chief fashion critic, New York Times from Copenhagen Fashion Summit